Syfilis - Pohlavní choroby

Syfilis je jednou z nejzávažnějších pohlavních chorob současné doby. Neléčená syfilida může totiž znamenat dokonce smrt. Syfilis se přenáší výhradně pohlavním stykem nebo z matky na plod.

Tři fáze syfilidy

1. Tvrdý vřed

První známkou nákazy je obvykle tvrdý vřed, který se nejčastěji vytvoří v oblasti genitálií. Tento vřed však bývá poměrně malý a nebolestivý, proto si ho není možné vždy všimnout. Vřed se za několik týdnů sám zahojí a nemoc přechází do druhého stádia.

1. Rozsáhlá vyrážka

Ve druhém stádiu nemoci se na těle nakaženého člověka začne objevovat rozsáhlá vyrážka, která většinou vypadá jako bílé strupy. Také se zduří místní uzliny.

1. Pozdní syfilis

Poslední fáze může nastat i v období několika let od nakažení. V této fázi se často objevují poruchy osobnosti, začíná se rozpadat obličejová tkáň, je postižena soustava nervová a také cévní. Tato fáze může skončit až smrtí.

Způsoby diagnostiky syfilidy

Diagnostika krevní cestou (sérologie)

Diagnostika zkoumáním bakterií

Pacientovi se odebere malé množství krve do zkumavky, tato krev je poté vyšetřena a přibližně do 1 týdne je znám výsledek.

Nejedná se o běžnou metodu západní Evropy. Odebere se vzorek získán z prvního vředu a poté se zkoumá, zda se jedná o syfilis.

Léčba syfilidy

Pokud je onemocnění včas odhaleno- nejpozději do začátku druhé fáze nemoci, pacientovi se nasadí antibiotika- nejčastěji penicilin a nemocný se vyléčí. Pokud je však tato nemoc odhalena až ve třetí fázi, hrozí, že si pacient ponese jisté trvalé následky (slepota, jizvy…)
Nejlepším řešením, jak se touto nemocí nenakazit tak stále zůstává stálost sexuálních partnerů a používání prezervativu.