Premenstruační syndrom - Gynekologie

Premenstruační syndrom je soubor příznaků, který postihuje ženy přen menstruací. Označuje se jako PMS. Premenstruační syndrom se týká druhé poloviny menstruačního cyklu, příznaky začínají po ovulaci a končí jeden až dva dny po začátku menstruace. PMS má různou intenzitu, některé ženy mají menší neurčité potíže, jiné mají závažné problémy.
Příznaky tělesné a duševní

Příznaky tělesné

Příznaky duševní

Zadržování tekutin, přibývání na váze, nadýmání, bolest v prstech, bolesti hlavy a svalů, bolest v oblasti pánve, změny chuti, únava, špatné soustředění a koordinace

Napětí, agrese, netečnost, deprese, snížený pohlavní pud, touha po jídle, špatná schopnost soustředění, neschopnost ovládat emoce

Změny v chování způsobené premenstruačním syndromem

U žen trpících premenstruačním syndromem byly zjištěny změny v chování v souvislosti s menstruačním cyklem a PMS, patří mezi ně zejména:

1. Zvýšená nehodovost, souvisící s řadou příznaků jako je únava, tenze, podrážděnost
  2. Izolace a strach ze společnosti
  3. Častější pokusy o sebevraždu
  4. Recidivy kriminálního chování u žen, které se tohoto chování dříve dopouštěly
  5. Časté absence v práci a pracovní neúspěchy

Nejčastější příčiny premenstruačního syndromu

Příčiny PMS mohou být jednak hormonální a dědičné, další vlivy jsou prostředí a způsob života a s tím spojené stravovací návyky.  Také nedostatek hořčíku může být jednou z příčin PMS a u těchto žen byla prokázána jeho nízká hladina. Právě hořčík má vliv na uvolňování a tvorbu hormonů, udržuje rovnováhu tělesných tekutin a má příznivý vliv na nervový systém. Také upravuje množství cukru v krvi a je potřebný pro správnou funkci a koordinaci svalů.

Vhodná léčba

Proto je v léčbě PMS důležitý přísun hořčíku. Bohatý zdroj je listová zelenina, ryby, ořechy, sója. Důležité jsou také prostaglandiny, což jsou látky podobné hormonům., které mají kontrolu nad buněčnými pochody. Proto je výborné používat při PMS olej z pupalky dvouleté, která příznivě ovlivňuje jejich hladinu a příznivě působí na menstruační cyklus a jeho průběh. Důležité jsou stravovací návyky, neboť i obézní lidé mohou mít nedostatek potřebných prvků ve výživě. Proto správná životospráva s omezením nasycených živočišných tuků pomáhá při PMS. Nutný je dostatečný přísun vitaminů, minerálů, a stopových prvků (selen, měď, chrom), dobré jsou celozrnné výrobky a rostlinné tuky, zařazení luštěnin do jídelníčku.
Z vitaminů jsou vhodné vitaminy skupiny B, C, D, E, důležitý je dostatečný přísun zeleniny a ovoce a přiměřená pohybová aktivita
Při závažných potížích mohou být předepsány kombinované antikoncepční pilulky či léky které příznivě ovlivňují menstruaci tím, že uvolňují hypofyzární hormony. Někdy se předepisují diuretika (látky podporující močení), pro zvládnutí zadržování tekutin v těle.