Poševní výtok - Gynekologie

Malé množství výtoku je u ženy fyziologické, žena tak reaguje na hormonální změny. Takovýto výtok má čirou barvu a je hlenovitého charakteru. Někdy se ale výtok stane nadměrným nebo různě zabarveným. To může být známkou nějakého onemocnění (kandidóza, bakteriální infekce, sexuálně přenosné nemoci a jiné). Ovšem i úplná nepřítomnost poševního výtoku může být nepříjemná, například po menopauze nebo při stresu. Tento stav vyvolává bolesti při pohlavním styku a vyžaduje specifickou léčbu.
Příčiny poševního výtoku

1. Nemoci
    • Kandidóza, což je kvasinková infekce způsobená kvasinkou kandida albicans
    • Bakteriální infekce
    • Cukrovka (diabetes)
    • Sexuálně přenosné choroby (kapavka, trichomoniáza, chlamydie)
  • Hormonální změny

Jsou ve většině případů způsobené užíváním hormonální antikoncepce, těhotenstvím.

• Špatná výživa

Bývá způsobena vysokým podílem uhlovodanů ve stravě.

1.  Nedostatečná hygiena, nesprávné použití tampónů, deodoranty a jiné.

Velmi častou příčinou výtoku je kandidóza. Ta je sama o sobě normální součástí střeva a pochvy, ale za určitých podmínek působí hustý, krémově bílý výtok Může být způsobena léčbou antibiotiky a steroidy a někdy cukrovkou či nevhodnou stravou.

Jak odhalit příčinu výtoku

Výtok může být žlutý, bílý, čirý, mléčný a může být spojen s palčivou bolestí. Ruku v ruce s poševní infekcí může jít cystitida (zánět sliznice močového měchýře). Příčinu výtoku odhalí gynekologické vyšetření a poševní stěr a podle druhu onemocnění se zahájí příslušná léčba. Často při poševním výtoku ženy trpí bolestí během styku. Partner může mít stejné obtíže a proto je důležitá i tato informace a v některých případech současná léčba partnera.

Klasická léčba výtoků

Klasická léčba

Svépomocná léčba

Krémy a protiplísňové masti, zabraňující bolestem zevních rodidel, protiplísňové tablety, antibiotika-penicilin a další