Nepravidelná menstruace - Gynekologie

Nepravidelná menstruace je stav, jehož příčiny mohou být rozmanité. Hormony totiž řídí každý krok menstruačního cyklu. Ty jsou produkovány ve žlázách s vnitřní sekrecí a jsou řízeny hypofýzou. Hypofýza a její činnost je ovšem podřízena hypotalamu- centru v šedé kůře mozkové. Ten musí zpracovávat velké množství informací, podílí se totiž na ovládání jak útrobních nervů a krevního průtoku, tak na vzniku nálady a emocí. Proto veškeré naše zážitky – jak tělesné, tak duševní mohou ovlivňovat menstruaci. Vše je spojené s naším zdravím a způsobem života.

Příčiny nepravidelné menstruace

Nepravidelná menstruace je nepříjemná, je těžké určit, kdy se měsíčky dostaví. Důležité je odlišit nepravidelnou menstruaci od intermenstruačního krvácení (vloženého). Vložené krvácení totiž může mít vážnou příčinu – zejména defekty čípku, polypy a karcinomy dělohy a čípku. Stejnou pozornost vyžaduje také krvácení po pohlavním styku či po menopauze. Všechny tyto příznaky musí být včas vyšetřeny lékařem.

Nepravidelné krvácení krátkodobého a dlouhodobého charakteru

Nepravidelné krvácení krátkodobého charakteru

Nepravidelné krvácení dlouhodobého charakteru

Způsobeno dlouhodobým stresem, nemocí, velkými životními změnami

Způsobeno hormonálními poruchami, obezitou, náhlým zhubnutím, užíváním některých léků, endokrinními poruchami, gynekologickým onemocněním

Nepravidelnost je velmi častá u dívek v pubertě, zvláště v prvním roce po nástupu menstruace, kdy ještě nedochází k ovulaci a dále u starších žen v období klimakteria. Přidruženým problémem může být neplodnost, proto se v průběhu cyklu zjišťuje hladina progesteronu. Také náhlá změna tělesné hmotnosti, zvláště klesne-li hmotnost pod 47 kg, může vést k nepravidelné menstruaci či k její ztrátě. Příčinou může být choroba, deprese, mentální anorexie. Porucha příjmu potravy je velmi závažný a alarmující stav.

Léky, které mohou narušit menstruační cyklus

1. Léky na vysoký tlak
  2. Léky na choroby štítné žlázy
  3. Antidepresiva
  4. Protinádorové preparáty

Léčba

Návštěva lékaře pomůže určit, o jaký druh krvácení jde. Pokud jde o prosté nepravidelné krvácení, upravuje se konzervativní léčbou- zpravidla preparáty s progesteronem, dávka se individuálně upravuje. Také některé byliny upravují cyklus – petržel, meduňka a další. V ostatních případech je nutná léčba základního onemocnění.