Mimomenstruační krvácení - Gynekologie

Mimomenstruační krvácení vyžaduje pozornost a opatrnost, je při něm vždy třeba prokázat, že není příznakem zhoubného nádoru. To ovšem neznamená, že nemůže mít jinou příčinu.

Druhy mimomenstruačního krvácení

Mimomenstruační krvácení se dělí na tři druhy:

1. Intermenstruační krvácení
  2. Postmenopauzální krvácení
  3. Postkoitální  krvácení (po pohlavním styku)

Příčiny mimomenstruačního krvácení

Příčiny místního původu

Příčiny, které nejsou místního původu

Defekty pohlavního ústrojí- defekty nezhoubného charakteru, defekty zhoubného charakteru

Vlivem některých antikoncepčních přípravků, potrat- častý příznak krvácení u mladých žen

Další důvody mimomenstruačního krvácení

Časté jsou benigní nemoci děložního čípku. Děložní čípek je vystavený v průběhu života drobným poraněním, zánětům a ničí se v průběhu porodu. To může způsobit vznik různých erozí na děložním čípku. Někdy nevyvolávají žádné potíže, jindy mohou působit krvácení mezi cykly či po pohlavním styku. Také mohou působit různé druhy výtoku nebo bolest při pohlavním styku. Je třeba, aby tato tzv. ektopická ložiska byla sledována. Lékař je vyšetří pomocí kolposkopu a provádí stěry, aby se vyloučila možnost pozdějšího zvrhnutí ve zhoubný nádor. To má velký význam v prevenci rakoviny děložního čípku. Klidné ektopie lékař většinou pouze sleduje, krvácející vřídky se léčí vypálením či zmrazením – ambulantně.
Důvodem mimomenstruačního krvácení mohou být polypy děložního čípku. Jde většinou o malé stopkaté nádory. Větší polypy jsou dobře zjistitelné pohledem. Polypy nebolí, ale mohou krvácet buď samovolně nebo po pohlavním styku či při zavádění tamponu. Odstraňují se bezbolestným ambulantním výkonem.

Důležitost gynekologických prohlídek

Některé změny v epitelu děložního čípku se mohou bez léčby během různě dlouhé doby přeměnit v nádor maligního (zhoubného) typu. Tyto změny lze pozorovat při cytologickém vyšetření. Proto jsou důležité preventivní gynekologické prohlídky a včasný záchyt těchto stavů.
Mezi rizikové faktory, které podporují vznik zhoubných nádorů děložního hrdla a čípku patří sexuální styk v časném věku, vyšší počet dětí, promiskuita, prostituce a některé pohlavně přenosné choroby – papilloma virus. Také kouření u žen je rizikovým faktorem. Mezi nejtypičtější příznaky zhoubného nádoru patří krvácení po pohlavním styku, proto by takovéto krvácení nemělo být nikdy přehlédnuto.