Menopauza - Gynekologie

Menopauza znamená ukončení menstruace a u většiny žen k ní dochází kolem 50. roku věku. Někdy ale může menopauza nastoupit kolem 35. roku, neexistuje jednotný rámec. Většinou dochází k postupnému slábnutí menstruace nebo se snižuje frekvence menstruačního cyklu. Pro řadu žen je toto období velmi nepříjemné, zahrnuje nejen příznaky a změny fyzické, ale také je to období plné emocionálních změn a řady psychických příznaků.

Projevy menopauzy

Při menopauze dochází ke snížení produkce hormonu estrogenu a to způsobuje vymizení ovulace a menstruace. Je to vlastně ukončení plodnosti ženy. Přesto jsou případy, kdy žena otěhotněla do jednoho roku po vymizení menstruace. Pro velkou část žen je to významný stav, který se může projevit pocitem osvobození, žena nemusí měsíc co měsíc zažívat nepříjemnosti spojené s menstruací.

Potíže způsobené menopauzou

Velká většina žen má však v době klimakteria potíže větší či menší intenzity.

Patří sem především tyto obtíže:

1. Typické návaly horka a pocení, které mohou být provázeny zrychlením pulzu (tachykardie).
  2. Suchá pochva a bolestivý pohlavní styk, snížení pohlavní apetence, potíže s močením.
  3. Nespavost, bolesti hlavy, deprese.
  4. Změny kůže a vlasů, vysušená a vrásčitá kůže.

Negativní příznaky se zvyšují při přepracování a stresu. I když se jedná o normální stav v životě ženy, někdy jsou obtíže velmi svízelné a vyžadují léčbu. Hodně žen trpí strachem ze ztráty přitažlivosti a cítí se méně žensky. Pomáhá proto otevřený rozhovor s partnerem, který často odstraní úzkost ze ztráty sexuální přitažlivosti. Důležité je znovuzískání pohody a snížení stresu. Závažnější důsledek menopauzy je vznik osteoporózy (řídnutí kostí) a vznik srdečních chorob, protože estrogen chrání proti vzniku aterosklerózy. Léčba proto vyžaduje individuální přístup a někdy speciální vyšetření.

Léčba menopauzy

Klasická léčba

Přírodní léčba

Hormonální substituční terapie pomocí estrogenových pilulek k orálnímu užití, pomocí estrogenových náplastí a depotních injekcí