Gynekologické záněty a problémy

Během těhotenství tělo prochází hormonálními změnami, přičemž se méně často vyskytují gynekologické záněty v oblasti vaječníků a vejcovodů. a jiné gynekologické problémy. Naopak se setkáte během těhotenství spíše s gynekologickými záněty zevních rodidel. Dochází totiž k několika změnám, kdy poševní sliznice a čípek jsou překrvené a prosáklé. Zvětšují se také žlázky v děložním hrdle, což způsobuje větší produkci hlenu, který zabraňuje prostupování infekce do děložního těla. V graviditě se setkáte s bělavým poševním výtokem, který je zcela běžný.

Nejčastějším gynekologickým problémem u žen jsou infekce, které jsou způsobené kvasinkami. Množení kvasinek je charakteristické přítomností receptorů pro ženské pohlavní hormony. Tento druh infekce se může projevit při zvýšeném množství cukru v organismu a kvasinkám přispívá také příliš těsné a nevhodné oblečení. Kvasinková infekce nepředstavuje žádnou hrozbu pro graviditu jako takovou. Je však spojená s nepříjemnými vjemy, mezi něž patří hlavně pálení a svědění. Pokud dojde k přenosu infekce na novorozence při porodu, léčení se provádí lokálně aplikovanými antimykotickými přípravky ve formě poševních tablet a krémů.

Gynekologický zánět

Dalším velmi častý gynekologický problém je nezánětlivá a bakteriální vaginóza. Podstatou tohoto onemocnění je narušení mikrobiální rovnováhy. Bakteriální vaginóza se projevuje jako hojný vodnatý výtok a nese s sebou určitá rizika pro graviditu. Tato nemoc je spojena totiž s vyšším výskytem samovolných potratů a předčasných porodů. Stejně tak se mohou projevit i gynekologické záněty dělohy po porodech či horším hojením porodních poranění. Přeléčení se provádí zpravidla od druhého trimestru antibiotiky v kombinaci s vaginální terapií.

V neposlední řadě jsou velmi nepříjemné pro ženy hnisavé bakteriální záněty, které se však neprojevují příliš často v těhotenství. Léčba se řídí výsledkem kultivace a k léčbě lékaři volí vaginálně aplikované přípravky.

Cílem léčby je, aby v pochvě bylo normální poševní prostředí. Co se pod tímto spojením rozumí? V pochvě se i za normálních okolností vyskytují bakterie, které jsou však v rovnováze. Důležité je zajistit vhodné pH, které svědčí o zdravém poševním prostředí. Laktobacily jsou hlavním druhem bakterií, které umožňují přetvářet cukry na kyselinu mléčnou, čímž se zvyšuje pH neboli kyselé prostředí, což vede k zánětlivým onemocněním. Při narušení rovnováhy v pochvě laktobacily ubývají a přemnoží se buď kvasinky, nebo bakterie. Gynekologické záněty doprovází nepříjemné výtoky, pálení či svědění. V těchto případech je nezbytné navštívit gynekologa, který vám předepíše vhodné léky.

Léčba gynekologických problémů musí být řádná, aby se předešlo dalšímu onemocnění. Jestliže se budete chtít léčit samy, můžete si koupit volně prodejné prostředky, které však končí neúspěšným pokusem, v mnoha případech. Opakované neúspěšné samoléčení může vést k chronickým gynekologickým zánětům.

Během těhotenství tělo prochází hormonálními změnami, přičemž se méně často vyskytují gynekologické záněty v oblasti vaječníků a vejcovodů a také jiné gynekologické problémy. Naopak se setkáte během těhotenství spíše s gynekologickými záněty zevních rodidel. Dochází totiž k několika změnám, kdy poševní sliznice a čípek jsou překrvené a prosáklé. Zvětšují se také žlázky v děložním hrdle, což způsobuje větší produkci hlenu, který zabraňuje prostupování infekce do děložního těla. V graviditě se setkáte s bělavým poševním výtokem, který je zcela běžný.

Infekce

Nejčastějším gynekologickým problémem u žen jsou infekce, které jsou způsobené kvasinkami. Množení kvasinek je charakteristické přítomností receptorů pro ženské pohlavní hormony. Tento druh infekce se může projevit při zvýšeném množství cukru v organismu a kvasinkám přispívá také příliš těsné a nevhodné oblečení. Kvasinková infekce nepředstavuje žádnou hrozbu pro graviditu jako takovou. Je však spojená s nepříjemnými vjemy, mezi něž patří hlavně pálení a svědění. Pokud dojde k přenosu infekce na novorozence při porodu, léčení se provádí lokálně aplikovanými antimykotickými přípravky ve formě poševních tablet a krémů.

Bakteriální vaginóza

Dalším velmi častý gynekologický problém je nezánětlivá a bakteriální vaginóza. Podstatou tohoto onemocnění je narušení mikrobiální rovnováhy. Bakteriální vaginóza se projevuje jako hojný vodnatý výtok a nese s sebou určitá rizika pro graviditu. Tato nemoc je spojena totiž s vyšším výskytem samovolných potratů a předčasných porodů. Stejně tak se mohou projevit i gynekologické záněty dělohy po porodech či horším hojením porodních poranění. Přeléčení se provádí zpravidla od druhého trimestru antibiotiky v kombinaci s vaginální terapií.

Vulvitida

K velmi častým zánětům patří vulvitida – zánět vnějších rodidel. Hlavními příznaky jsou svědění v oblasti vulvy, pálení, zarudnutí, někdy se na zevních rodidlech tvoří bílé povlaky. Způsobuje neklid a bolesti. Léčba je především místní antimykotickými či antibakteriálními prostředky. Druh léčby závisí na příčině, často bývá příčinou kandidóza. Provádí se poševní stěry, často je spojena se zánětem pochvy.
Z bylinné medicíny se doporučují česnekové kapsle – jedna dvakrát denně. Velmi důležitý je u zánětů stav imunitního systému, záněty vzplanou často při cukrovce a při celkovém oslabení imunitního systému. Příčinou může být i používání nevhodných a dráždivých mýdel a deodorantů. Někdy jako svépomocná metoda pomáhá omývání genitálií slabým roztokem vinného octa, ve stravě se doporučují živé jogurty.

Zánět pochvy

Zánět pochvy – příznaky jsou podobné, svědění, pálení, bolestivost i při močení, bývá výtok různé barvy. Příčinou bývají často plísňová onemocnění, která způsobují tvarohovitý, hustý výtok, který zanechává skvrny na prádle. Pohlavní styk při zánětech pochvy je velmi bolestivý, často bývá zánět pochvy spojen se zánětem močového měchýře. Příčinou poševních zánětů mohou být také pohlavně přenosné choroby, jako je např. nákaza bičenkou poševní  (Trichomona vaginalis). Výtok je v tomto případě vodnatý, hnisavý a velmi nepříjemný, páchnoucí rybinou. Je nutné nejen přeléčení pacientky, ale i sexuálního partnera. Poševní záněty se léčí pomocí vaginálních krémů, které se zavádějí pomocí aplikátoru či vaginálních čípků, aplikují se antibiotika, chemoterapeutika.  Záleží vždy na druhu infekce.

Záněty vejcovodů

Záněty vejcovodů – tento zánět postihuje jeden či oba vejcovody a může způsobit zjizvení popř. úplný uzávěr (neprůchodnost). Vajíčko pak nemůže při ovulaci projít vejcovody a nemůže dojít k oplodnění.
Příznaky gynekologických zánětů

1.  Bolesti v podbřišku.
  2.  Bolestivá a silná menstruace, silný vaginální výtok, krvácení mezi cykly.
  3.  Horečka, nevolnost.
  4.  Bolesti při pohlavním styku.

Příčiny a důsledky gynekologických zánětů

Příčiny gynekologických zánětů

Důsledky gynekologických zánětů

Vzestup infekce z dolních částí pohlavního ústrojí, nedodržování zásad bezpečného sexu, promiskuita, nedostatečná hygiena, zánět slepého střeva, který se rozšířil do dutiny břišní

Riziko mimoděložního těhotenství, komplikace v těhotenství, neplodnost

Léčba

V neposlední řadě jsou velmi nepříjemné pro ženy hnisavé bakteriální záněty, které se však neprojevují příliš často v těhotenství. Léčba se řídí výsledkem kultivace a k léčbě lékaři volí vaginálně aplikované přípravky. Cílem léčby je, aby v pochvě bylo normální poševní prostředí. Co se pod tímto spojením rozumí? V pochvě se i za normálních okolností vyskytují bakterie, které jsou však v rovnováze. Důležité je zajistit vhodné pH, které svědčí o zdravém poševním prostředí.

Laktobacily jsou hlavním druhem bakterií, které umožňují přetvářet cukry na kyselinu mléčnou, čímž se zvyšuje pH neboli kyselé prostředí, což vede k zánětlivým onemocněním. Při narušení rovnováhy v pochvě laktobacily ubývají a přemnoží se buď kvasinky, nebo bakterie. Gynekologické záněty doprovází nepříjemné výtoky, pálení či svědění. V těchto případech je nezbytné navštívit gynekologa, který vám předepíše vhodné léky.
Léčba gynekologických problémů musí být řádná, aby se předešlo dalšímu onemocnění. Jestliže se budete chtít léčit samy, můžete si koupit volně prodejné prostředky, které však končí neúspěšným pokusem, v mnoha případech. Opakované neúspěšné samoléčení může vést k chronickým gynekologickým zánětům.