Endometrióza - Gynekologie

Endometrióza je časté onemocnění a postihuje 5-7 procent žen. Nejčastěji postižena je skupina žen ve věku 30 až 40 let, ale nevyhýbá se ani ostatním věkovým skupinám. Jde vlastně o ukládání děložní sliznice mimo děložní dutinu, dochází k jejímu atypickému nárůstu.
Tak se děložní sliznice ocitá na různých místech, jako jsou vaječníky a jejich okolí, vazy podpírající dělohu, vejcovody, střeva i močový měchýř. Sliznice se nachází v orgánech, kde být nemá, ale chová se tak, jako v děloze a to díky hormonálním změnám v organismu. To znamená, že roste jako v děloze, zraje a poté se odlučuje a způsobuje krvácení. Proto ženu přivádí k lékaři především bolest a pocity nevolnosti.
Tato bolest se objevuje v souvislosti s menstruací, a pokud jsou ložiska sliznice velká, může být bolest značná. Závisí také na tom, jak jsou ložiska aktivní. V tomto období dochází vlastně ke krvácení do dutiny břišní a žena pociťuje bolest. Sliznice produkuje hormonální látky, které rovněž způsobují bolesti. V břišní dutině mohou vznikat ztluštělé pruhy, které omezují hybnost orgánů a někdy zaškrcují nervy a cévy a to působí značnou bolestivost.

Vlivy způsobující vznik endometriózy

Vlivy pravděpodobně způsobující endometriózu

Vlivy nutné ke vzniku endometriózy

Vrozená dispozice, hormonální vlivy, imunitní poruchy

menstruace

Při menstruaci odtéká krev z dělohy pochvou ven, ale také vejcovody do břišní dutiny. Zmnožená sliznice atypicky roste a tvoří různě veliké okrsky.
Příznaky endometriózy

1. Dlouhá a silná menstruace.
  2. Častá menstruace.
  3. Bolest při menstruaci.
  4. Bolesti při pohlavním styku.

Průběh vyšetření

Diagnóza se provádí laparoskopicky, kdy se do břišní dutiny zavádí sonda a lékař vidí do dutiny břišní. Může tak zjistit kde jsou uložena atypická ložiska. Toto vyšetření se provádí v celkové anestezii a lékař může ložiska hned odstranit. Pokud není možno odstranit celé ložisko, provádí se doléčení pomocí hormonální léčby. Komplikace při výkonu se vyskytují výjimečně a zákrok je minimálně zatěžující. Další možnost léčby je hormonální antikoncepce nebo navození předčasné menopauzy.

Rizika neléčené endometriózy

Endometrióza může vést ke vzniku neplodnosti a to až u poloviny nemocných žen. Jednak mohou vznikat srůsty, jednak může onemocnění bránit ovulaci. Také cysty a hormonální změny působí na vznik neplodnosti.